jueves, 25 de septiembre de 2008

Woody on ets?


Com no podia ser d’altre manera he anant a veure Vicky Cristina Barcelona de Woody Allen, i com ja preveia m’ha deixat un regust agredolç a la boca.
Per una banda he de deixar clar que no m’ho vaig passar malament a la peli en cap moment, i que per a mi és millor una mala peli d’Allen que la majoria d’altres opcions que apareixen últimament a la cartellera. Tot i això, hi ha un parell d’elements que fan que em miri amb mals ulls aquest projecte.

Per una banda la carretada de diners que haurà rebut el senyor Allen per fer un anunci de dos hores sobre la nostra ciutat. Ja m’està bé per allò del prestigi mundial però com va dir el mateix Bardem l’altre dia, Cal que Barcelona capti més turistes? No en té prous ja? En fi, el retrat que es fa de Barcelona és de postal, lo típic, Gaudí Gaudí i més Gaudí, i una mica de Tibidabo. Tot dins d’un ambient de burgesia rica que va a exposicions d’art, o d’artistes pseudo-bohemis però que tenen grans mansions i no reparen en gastos. Què voleu que us digui, no m’identifico gens amb aquesta Barcelona i menys amb aquests suposats Barcelonins. A més a l’escena del tibidabo, on hi podien posar unes vistes sobre la ciutat certament maques, apareix Barcelona al fons entremig d’una boira que no deixa veure res. Sembla que Barcelona tingui una pol•lució com la de Shangai! No podrien haver rodat l’escena un dia que fes bon temps?

Un altre apartat que no m’agrada és la fotografia. Què passa, que per fer una pel•lícula d’ambient Mediterrani s’ha d’utilitzar només tons pastels, marronosos i llums tènues?? Ha de ser tot del mateix color?? Tots els restaurants que surten son del mateix color, la casa de Bardem, Oviedo, la Sagrada Família, la Pedrera, tots els interiors del mateix color. I després, m’ho ha semblat a mi o els personatges es passen tot el film bevent? Ja se sap que ens agrada el bon vi però potser exagerem no?

Poden semblar minucies però no costa res esmenar-les. També hi ha una tediosa i sobrant veu en off absolutament inecessaria, que no només presenta als personatges sino que et tortura apareixent cada dos per tres. Potser la veieu i no us molesta aquest recurs però penseu, era realment necessaria?? Aporta alguna cosa? No s’entendria la peli sense la veu? La presència d’una veu en off s’ha de limitar a quan aporti coses que no es poden veure amb les imatges, sino l’espectador recorda continuament que el que està veient no és una història real, sino res més que una película!

En quan a la història, segur que ja la coneixeu. Dues turistes americanes passen un estiu a Barcelona i coneixen a Bardem i a la seva novia Maria Elena. Les dues americanes són antagòniques, però les dues s’enamoren de Bardem, i Maria Elena és una neuròtica que no pot viure ni amb Bardem ni sense ell. Entre ells quatre s’estableixen els típics embolics amorosos d’una comedieta light, amb els dubtes d’una Rebecca Hall (per mi la millor del film) que es debat entre la seguretat del seu marit avorrit o l’aventura amb Bardem, una Scarlett Johansson (quin posat més irresistible però quin personatge més poc interessant...) que només sap el que no vol, un Bardem que li va bé tot i que només vol pintar, i una Penelope Cruz que té el personatge més ric del guió i que fa de desquiciada per l’amor.
No m’entengueu malament no es tracta d’una mala historia ni d’unes males interpretacions, però és un tema molt profund: les inseguretats amoroses , la insatisfacció crònica, el desitjar sempre el que té l’altre.. i per mi es tracta massa tangencialment. Em sobren escenes davant la copa de vi i em falten diàlegs típicament d’Allen. Els diàlegs d’Annie Hall, de Misterioso Asesinato en Manhattan, són rapids, afilats i punyents, a match point són més lents però tenen un contingut clar, a Scoop són humorístics però tenen moments hilarants, però a Vicky Cristina Barcelona són lents i poc enginyosos, molt previsibles, inclús el personatge de Pe treu més profit de les escenes d’histerisme que de les reflexions que podria fer. Per dir-ho d’alguna manera és una película més física que dialèctica, més pròxima a l’estil d’Almodovar que al d’Allen.


A aquest efecte també contribueix el doblatge al Català. Bardem i Penelope no doblen els seus personatges i a mi em va costar molt adaptarme a les veus que els han posat. A més en la majoria de les sales la pelicula és en català cosa que per una banda permet no perdre’s els canvis d’idioma entre Bardem i Pe però que d’altre banda ens porten altre cop les veus que sentim cada dia al cor de la ciutat i a totes les produccions de tv3.
Sempre és recomanable la versió original però en aquest cas més perquè gran part de l’humor de la pel•lícula surt dels problemes lingüístics. Em consta que alguna conya de la versió original no hi és a la versió doblada.

En fi, que els documentals de viatges els fa millor Lonely Planet i preferiria que Woody Allen tornés a les películes de qualitat. Segur que la de l’any que bé és millor.

1 comentario:

Anónimo dijo...

No sóc prou cinèfila com per fer una gran crítica d'aquest film, tot just m'acabu d'immergir en aquest gènere i tampoc en conec tant l'estil de producció de Woody Allen, com per debatre't amb arguments eloqüents la teva opinió sobre aquesta pel·lícula, però m'esmeraré en fer-me entendre per què no la veig tan desastrosa.

Estic d'acord amb tu quan reconeixo que és una comèdia amorosa a quatre bandes descaradament PROMOCIONAL.
S'exposa racons com el Tividabo, la Sagrada Família, Pedralbes, la Pedrera i el Parc Güell amb la pretenció de vendre turísticament Barcelona. Ara bé, és lleig això? És pecaminós? En som conscients de la quantitat de pel·lícules que es roden a Nova York on tots els seus escenaris es troben recollits en qualsevol guia turística per al viatger?
D'acord, d'acord! Potser no tant consecutivament, una darrera de l'altre, ni tampoc amb tanta mesura, però és que per una pel·lícula rodada a Barcelona que sabem del cert que estarà en boca de molts espectadors fora de la nostra frontera, arriben de retorn milions de pel·lícules de la NY.
I no només això, sumem-li si us plau un altre milió de sèries televisives més remitents d'aquesta ciutat! Qui no s'ha fet ja una gran idea de les meravelles que es poden trobar en la ciutat més cosmopolita del món amb tanta oferta? Que té de dolent mostrar que hi ha d'altres amb cert encant com la nostra?
Una altra cosa és que aquesta idea, personalment bona per difondre publicitariament Barcelona, mostri una imatge no del tot real, idílica o que el darrerefons d'això és simplement el financiament de la pel·lícula.

Però d'on discrepo força és en la valoració de l'argument. Potser sí que fa més per Almodovar que per Woody Allen, potser sí que ha decepcionat als seus seguidors perquè els diàlegs dels protagonistes no són per emmarcar com estan acostumats, potser sí que li podría haver donat més i més voltes a la trama i fer una cosa amb més cara i ulls. Però, que m'endiries d'aquesta pel·lícula sense el segell Allen, sense la seva firma, com si fos d'un director prou anònim com per entrar esperant no res de la pel·lícula?
Els seus personatges estan ben caracterítzats, prou diferents entre ells i amb grans personalitats. En els primers 20 minuts de film creies tant com jo conèixer'ls i, diga'm, no sorprén la transformació de 360º que fan al llarg de la peli? Perquè realment els seus destins, el seu punt de vista i la seva forma d'interpretar la realitat no només canvia i es queden en el problema, com seria un canvi de 180º, sinó que segueixen evolucionant.
Els personatges recullen les quatre modalitats de l'amor: la pasional, la insatisfeta, el casanoves i la que sobrevalora la "parella" i les fa col·losionar de forma interesant i entretinguda pel espectador, i m'ha agrada't.

Potser són una espectadora fàçil de convèncer, potser m'equivoco o en tinc poc de sentit crític com per defensar-la, potser se li permeteria aquest tipus de filmasions a un Don Nadie i a Woody Allen amb el seu renom, capital i currículum no se li hauria d'alabar per aquest treball, però si em preguntes si la recomanaria, respondria: ets seguidor de Woody Allen? No? Doncs ves, riuràs, és una gran caricatura de les parelles actuals.

Bona nit.