tag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post3974097954839345673..comments2023-10-01T18:07:24.541+02:00Comments on 40 segles ens contemplen: Els 110 km/h i la hipocresia del nostre paísOriol Marquethttp://www.blogger.com/profile/15756302528193943367noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-55646946300428719172011-04-07T13:17:51.811+02:002011-04-07T13:17:51.811+02:00Hola de nou companys i perdoneu el retard al conte...Hola de nou companys i perdoneu el retard al contestar…<br /><br />A veure, Pereira, m’alegro molt que ens donis la teva opinió d’economista reputat tot i que desitjaria que t’hi animessis més sovint.<br /><br />He de dir però que no estic d’acord amb el que dius. Mai he estat d’acord amb que el preu sigui un element que pugui regular aquestes coses, bàsicament perquè a més preu més exclusió social. Si pugem el preu de la gasolina estarem marcant quins sectors socials accedeixen a aquest bé i quins en queden exclosos. Si volem una política d’igualtat hem d’evitar la regulació del mercat per si mateixa. La mesura dels 110 km/h potser està mal encaminada però és igual per a tots, rics i pobres. <br /><br />Ens parles a més d’externalitats, però si les tinguéssim en compte totes, segurament ens trobaríem que no podríem assumir el preu d’anar en cotxe. <br /><br />Un cotxe no costa només el preu de compra, manteniment i combustible. Si comencem a pensar en costos reals hem de contar els diners que costa a la sanitat pública tractar les malalties respiratòries derivades de la contaminació, els costos desorbitats del sistema d’infraestructures que sustenta aquest model, el cost del temps perdut en la congestió, els costos socials derivats de l’accidentalitat… i altres costos no quantificables com l’exclusió de joves immigrants i dones en l’ús del cotxe, o l’apropiació de l’espai públic per part del cotxe. <br /><br />Els estudis que han contabilitzat totes aquestes variables ens deien per l’any 2000 que un viatger en cotxe privat pagava 84 cèntims d’euro per quilòmetre recorregut, mentre que en transport públic (dins de l’àrea metropolitana) costava 50 cèntims quilòmetre. <br /><br />Finalment, dir que coincideixo amb la trobadora al dir que és una idea nord-americana, bàsicament perquè es va inventar allà. El paradigma de la mobilitat del XX va començar amb Henry Ford i amb la construcció de ciutats funcionalistes. Cataloguem de neocons(ervadores) aquelles idees que es resisteixen a abandonar aquest model de mobilitat i es resisteixen al canvi de paradigma. <br /><br />Em sap greu la llargada de la meva resposta però és que aquest és un debat massa gran com per poder-lo tractar aquí…<br />Gràcies per comentar!Oriol Marquethttps://www.blogger.com/profile/15756302528193943367noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-18328109545961791862011-04-02T22:13:03.076+02:002011-04-02T22:13:03.076+02:00Hola Pereira, la trobadora està assabentada d'...Hola Pereira, la trobadora està assabentada d'això, però la idea de la llibertat individual en un cotxe i a fer carretera continua semblant-me en essència americana. D'aquí a les velocitats màximes hi ha un altre matís.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-62718986185822516952011-04-02T20:02:22.705+02:002011-04-02T20:02:22.705+02:00La trobadora potser no sap que als EEUU la velocit...La trobadora potser no sap que als EEUU la velocitat màxima és de 65mph o, justamentm 110km/h.<br />Aquí anem massa ràpid en catalogar algunes idees com a "molt americanes" (o molt "neocons") com si dient això ja fèssim evident que no és una bona idea, o que és injusta.<br />PereiraHomer Fermihttps://www.blogger.com/profile/00672563523993729136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-61429647971538303032011-04-02T19:55:50.566+02:002011-04-02T19:55:50.566+02:00Bones Ury, jo crec que intentar reduir les emissio...Bones Ury, jo crec que intentar reduir les emissions rebaixant la velocitat màxima és molt desacertat. Si el problema és un consum excessiu de benzina degut a que quan un en consumeix no té en compte l'externalitat que crea en els demés (per exemple la pol·lució), això és degut a que aquesta externalitat no es reflecteix en el preu. Per tant, una so·lució efectiva ha de anar orientada a ajustar el preu de forma que s'adeqüi el cost social de consumir. <br />La prohibició és la via fàcil. Però així no es tenen en compte les necessitats o preferències particulars de la gent. A més, cinc, deu o vint minuts no semblen molt quan ho penses per una persona, però si comences a sumar tota la gent que perdrà aquests minuts els costos són considerables.<br />PereiraAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-85384313964894711032011-03-17T22:38:27.428+01:002011-03-17T22:38:27.428+01:00La llei del tabac, la reducció de velocitat fins i...La llei del tabac, la reducció de velocitat fins i tot la vaga dels pilots. A quantes persones afecten l’edat de jubilació? El perill de les centrals nuclears? L’increment del preu dels màsters? Els nous crèdits del bancs? Etc. etc. Cada vegada estic més pessimista, som uns egoistes, uns hipòcrites. Deixa’m viure tranquil, costi el que costi la tranquil•litat. Podriem parlar d’egoisme social? Una actitud molt perillosa... massa...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-28949909070719550202011-03-16T11:30:17.300+01:002011-03-16T11:30:17.300+01:00Gràcies trobadora. La claves quan fas referència a...Gràcies trobadora. La claves quan fas referència a que és una idea molt americana. <br /><br />A mi em recorda molt a alguns grans "westerns" en que el protagonista masculí no vol renunciar a la seva llibertat més primària davant l'arribada de la civilització. La nostra llibertat acaba on comença la llibertat col.lectiva, la convivència. El cotxe és un dels últims reductes d'aquesta llibertat a ultrança i per sobre de tot. <br />Per mi és ben simple, la convivència social i mediambiental no permet l'ús que estem fent actualment del cotxe, així que tard o d'hora, s'hi resisteixin més o s'hi resisteixn menys, haurà de canviar.Oriol Marquethttps://www.blogger.com/profile/15756302528193943367noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8942800064586075620.post-62351283516852567142011-03-15T22:23:51.822+01:002011-03-15T22:23:51.822+01:00Molt bon article. Els fitipaldis que presumeixen d...Molt bon article. Els fitipaldis que presumeixen de com de ràpid van de Barcelona a Madrid i que tenen al cotxe com a sagrat són personatges massa típics malauradament. <br />Totalment d'acord, el que està en joc és un model, i per això la por dels 'neocon' o 'con' de sempre. Idea molt americana: córrer amb el meu cotxe i anar allà on vulgui és la llibertat. LLàstima que per això hagi de sacrificar la de tants altres i el medi ambient, no?Anonymousnoreply@blogger.com